Kabinet wil scherpere keuzes maken in doelstellingen innovatiebeleid
Het kabinet heeft besloten om de innovatiedoelstellingen aan te scherpen. De doelen richten zich op vijf missies op het gebied van energietransitie, circulaire economie, gezondheid & zorg, landbouw/water & voedsel en veiligheid die moeten zorgen voor maatschappelijke impact en economische groei. De komende jaren investeert het kabinet ruim 20 miljard in innovatie. “Meer focus en meer financiering levert meer innovatie op. Daar kunnen we niet mee wachten. Innovatie is nu nodig om uitdagingen als het verminderen van onze afhankelijkheid, om grondstoffenschaarste en veiligheid aan te pakken en zowel verduurzaming als digitalisering te versnellen”, aldus minister Adriaansens. De komende periode volgt verdere uitwerking als basis voor de nieuwe Kennis- en Innovatieagenda’s (KIA’s) en wordt er gewerkt aan een nieuw Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) met het bedrijfsleven, de kennissector en andere overheden.
Persbericht Rijksoverheid
Kamerbrief over herijkte missies van het missiegedreven innovatiebeleid
Dijkgraaf wil aanvullend onderzoek naar bedreiging academische vrijheid
Minister Dijkgraaf wil aanvullend onderzoek naar bedreigingen voor de academische vrijheid. Dat valt te lezen in de beantwoording op vragen van GroenLinks over een recent rapport van het Europees Parlement. Dijkgraaf vindt dat er nader onderzoek nodig is om de aanbeveling van het rapport goed te kunnen opvolgen. Er wordt onder andere voorgesteld om bijvoorbeeld in gesprek te gaan met de KNAW en de Jonge Akademie om de conclusies van het rapport wat betreft hiërarchische besluitvorming beter te kunnen beoordelen. Verder wil Dijkgraaf eerst de resultaten van het lopende onderzoek naar zelfcensuur, academische vrijheid en beperking van diversiteit van perspectieven in onderzoek en hoger onderwijs afwachten, voordat het kabinet een uitspraak doet over de noodzaak van het aanscherpen van het begrip ‘academische vrijheid’ in de Nederlandse context.
Artikel U-Today/HOP
Beantwoording schriftelijke vragen GroenLinks
Nederland niet op weg om SDG’s te halen, maar wetenschappelijke bijdrage is gegroeid
Nederland en de rest van de wereld liggen niet op koers om de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN tegen 2030 te halen. Dat concludeert de Zevende Nationale SDG Rapportage, die is gepresenteerd op Verantwoordingsdag (17 mei). De rapportage constateert wel dat Nederlandse kennisinstellingen steeds meer aandacht hebben voor maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken en dat de wetenschappelijke bijdrage aan de SDG’s de afgelopen jaren verder is toegenomen.
Nieuwsbericht NWO
Publicatie SDG Nederland
VVD en CDA willen terugkeer prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
VVD en CDA willen dat minister Dijkgraaf in zijn toekomstverkenning voor het hoger onderwijs expliciet kijkt naar capaciteits- en missiebekostiging in het hoger onderwijs. Dat schrijft ScienceGuide over het tweeminutendebat Wetenschapsbeleid. Indiener Van der Woude (VVD) betoogde dat er een fundamentele herziening van de bekostiging nodig is en dat er moet worden gekeken hoe het vervolgonderwijs doelmatiger kan en beter kan aansluiten op de arbeidsmarkt en maatschappelijke uitdagingen. Coalitiepartner Hagen (D66) vond dit echter een ‘premature motie’, aangezien de minister nog in gesprek is met het onderwijsveld. Daarnaast betoogde Hagen dat het onderwijs niet alleen gericht moet zijn op de arbeidsmarkt, maar ook op persoonlijke ontwikkeling. Dijkgraaf heeft toegezegd de bekostigingsproblematiek mee te nemen in zijn beleidsreactie, maar wil ‘op dit moment geen voorschot nemen op wat daarvan de uitkomst zal zijn’.
Artikel ScienceGuide
Verslag tweeminutendebat
Handboek voor goede selectieprocedures bij umc’s, universiteiten en hogescholen
Onderzoekers van de Universiteit Utrecht, het Onderzoekers Netwerk Selectie en de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs hebben een handboek gepubliceerd over selectieprocedures van studenten, schrijft UNL. Het handboek moet instellingen met numerus-fixusopleidingen handvatten bieden bij het vormgeven van selectieprocedures. “Numerus-fixusopleidingen selecteren om de juiste student op de juiste plek te krijgen. Dit boek gaat universiteiten, umc’s en hogescholen helpen om dat op een nog betere manier te doen, met een solide wetenschappelijke basis”, aldus UNL-voorzitter Pieter Duisenberg.
Nieuwsbericht UNL
ScienceGuide: Nederlandse academici gematigd positief over Erkennen en Waarderen
Nederlandse academici zijn gematigd positief in hun verwachtingen van het Erkennen en Waarderen-programma. De grootste ontevredenheid zit bij bèta-wetenschappers, andere groepen zijn gemiddeld positief. Dat blijkt uit een onderzoek van ScienceGuide, waarin de verwachtingen bij ruim driehonderd onderzoekers zijn gepeild. Verder is opvallend dat promovendi gemiddeld positief zijn over het programma, terwijl postdocs en hoogleraren negatievere verwachtingen hebben.
Onderzoek ScienceGuide
Wetenschapsjournalist Saar Slegers sceptisch over screening kennisveiligheid
Het is de vraag in hoeverre de screening kennisveiligheid gaat werken, stelt wetenschapsjournalist Saar Slegers in een interview met U-Today/HOP. “Dat valt te bezien. Alle wetenschappers van buiten de EU worden straks gescreend als ze willen werken in gevoelige vakgebieden. Het lijkt moeilijk uitvoerbaar te zijn en discriminatie ligt op de loer”, aldus Slegers op de vraag of het kader goed nieuws is. In een vijfdelige Argos documentaire-podcast ‘Vriend of Vijand’ onderzoekt Slegers de dilemma’s achter het kennisveiligheidsbeleid en de nieuwe screening. Naar aanleiding van de podcast was AWTI-onderzoeker Tara van Viegen op 13 mei te gast in de uitzending van Argos om te spreken over kennisveiligheid en het AWTI-advies ‘Kennis in conflict’.
Artikel U-Today/HOP
Argos podcast of Vijand
Uitzending Argos
CUCo en TNO bepleiten belang van transdisciplinair onderzoek
Het Centre for Unusual Collaborations (CUCo) en TNO pleiten in een paper voor het belang van transdisciplinair onderzoek en een systeembenadering voor het aanpakken van complexe uitdagingen. Onderzoekers Lamain (CUCo), Sassen – van Meer (TNO) en Van Gemerden (TNO) beschrijven in het paper de stappen die nodig zijn om de kloof tussen het theoretische concept van transdisciplinariteit en het in de praktijk brengen ervan te overbruggen.
Publicatie TNO en CUCo